top of page

I was born in Rome in 1973 and since 2000 I've been living and working in Milan. My background is on literature and philosophy studies. My studies went deep in "language philosophy" revolved around Proust's Recherche 

 

Therefore, it is no coincidence that my first work is a Proust text (2009) carved on canvas. The carved words carrie in itself the darkness from which they come from.

More than a decade later (2022), I will write in a stucco bas-relief: 'understand doesn't mean know, but leads to the threshold of the enigma'

 

The threshold is the focus of my work.

 

In all text works, language is the threshold between the sayable and the unspeakable. Words - carved, embroidered or in stucco - exhibit their necessity and, at the same time, their mystery.

 

In embroidered works, I use the needle and thread not to mend, but to create cuts, wounds, fissures. But, while making up, these wounds became thresholds openings and glimpses.

 

Mapsfloor plans, archipelagos, migrations; places are borders to go through, thresholds to be crossed. Or, as in 2020, wounded planispheres where no crossing is possible.

 

My first exhibition was in 2012 in Galleria Francesco Zanuso in Milan, curated by Michela Papavassiliou.

In 2018, another exebition was held at the Italian Institute of Culture in New Delhi.

In 2019 in the Casa della Letteratura in Rome, curated by Maria Ida Gaeta.

Sono nata a Roma nel 1973, e dal 2000 vivo e lavoro a Milano. La mia formazione è letteraria e filosofica: i miei studi di filosofia del linguaggio per molti anni si sono articolati attorno La Recherche di Proust.

Non è dunque caso se il mio primo lavoro è un testo di Proust (2009) intagliato su tela. La parola intagliata porta con sé il buio da cui proviene. Più di dieci anni dopo (2022) scriverò in un bassorilievo in stucco, che ‘capire non è sapere, ma arrivare fino alla soglia dell’enigma’.

 

La soglia è l’oggetto del mio lavoro.

 

In tutti i lavori in cui è presente il testo, il linguaggio è la soglia tra il dicibile e l’indicibile. Le parole, intagliate, ricamate o sotto forma di stucchi, esibiscono la loro necessità e insieme il loro mistero.

 

Nei ricami, uso l’ago ed il filo non per rammendare, ma per creare tagli, ferite, squarci. Ma, mentre si compongono, queste ferite diventano soglie aperture e spiragli.

 

Nelle mappe, planimetrie, arcipelaghi e migrazioni, i luoghi sono confini da attraversare, soglie da varcare. O, nel 2020, planisferi feriti in cui nessun attraversamento è possibile.

 

La prima mostra è nel 2012 alla Galleria Francesco Zanuso a Milano, a cura di Michela Papavassiliou.

Nel 2018 all’Istituto Italiano di Cultura di New Delhi.

Nel 2019 alla Casa delle Letterature a Roma, a cura di Maria Ida Gaeta.

bottom of page